A kötődő nevelés segít a gyermeknek hinni a világban

  Kategóriák: Gyermeknevelés,
5 perc
15. okt'16

A kötődő nevelés fogalmával számos leendő anyuka kapcsolatba kerül. Az internet tele van számos tanáccsal és leírással, hogyan kell helyesen nevelni a gyermeket. A kötődő nevelés nem a modern „bio anyukák” találmánya, de életforma, aminek az alapja a visszatérés a természethez.

A gyermek szükségletei az első helyen

A kötődő nevelés tervezetével Wiliam Sears rukkolt elő 1982-ben, aki aktívan vizsgálta a különféle nevelési folyamatokat. Sears doktor úr a véleményeivel vitát szított a szakmai nyilvánosság körében, de a gondolatatai nagy boom-ja csak 10 évvel később jött, amikor feleségével együtt megírták a The Baby Book c. könyvet. Az írás a kötődő nevelés „bibliája” lett.

Eme nevelési módszer alapja a kölcsönös kommunikáció a gyermek (leggyakrabban anya) és a gyermek között. Alapfeltétel az anya jelenléte és a folytonos kapcsolat a gyermekkel. Az első 3 hónap a legkritikusabb és az anyaság funkciója rengeteg türelmet igényel. A szülők folyamatosan tanulják megkülönböztetni a gyermek egyes jeleit és különbséget tenni a szükség és kérés között. Érvényes viszont, hogy az első 6 hónapban ezek a fogalmak ugyanazok. A hetedik hónap környékén a kötődő szülők meg tudják különböztetni a gyermek különféle sírás fajtáit.

A kötődő nevelés köteléket alakít ki a gyermek és anya között.

A kötődő nevelés alapelvei

A Sears házaspár a könyvében a nevelési módszert 7 pontra osztotta:

1. Bonding

 Kötelék kialakítása az anya és az újszülött között. Az alap a testközeli kontaktus közvetlenül a szülés után. A bonding témával kapcsolatban egy különálló cikkben már írtunk.

2. Szoptatás kérésre

Az anyának akkor kéne szoptatni gyermekét, mikor ő kéri azt. Az azonos időközönkénti szoptatás rendszerét nem ajánlják. Ez helyett a szoptatáshoz intuitív módon kéne eljutni, mint reakció a gyermek szükségleteire.

3. A gyermek hordozása

A cipelés erősíti a kapcsolatot az anya és gyermek között. A gyermek nyugodt, mert az anyja közelében van, megismeri a szívverését és illatát. Hordhatja őt kézen, sálban vagy hordozóban.

4. Közös alvás

Sears szerint a közös ágyban való alvás segít erősíteni a kapcsolatot az anya és gyermek között. Védi a gyermeket a stressz és szorongás ellen és csökkenti a hirtelen elhalálozás szindrómájának kockázatát kisbabák esetében. Továbbá ez az alvásfajta kényelmes éjszakai szoptatáshoz.

5. Bizalom a gyermek sírásában

A gyermek sírásának mindig oka van. Ha a baba jóllakott, nincs bepisilve és semmi sem fáj neki, lehetségesen stressznek van kitéve és szüksége van az anyára. A szülőknek nem szabadna hagyni a gyereket sírni, mert tudtára adják, hogy nem érdeklődnek iránta.

6. Kiegyensúlyozott személyi és családi élet

A szülőknek nem szabadna elfeledkezni a saját szükségleteikről sem és igyekezni összehangolni a kötődő neveléssel

7. Figyelem a gyerek „tanítóira”

Ez a pont kifejezi a bizalmat és a szülők elhatározását a nevelés módszerről, amelyet választottak. A negatív reakciók és tanácsok, hogyan kéne nevelni a gyereket, nem szabad, hogy megzavarják őket.

Szoptatás kérésre az egyik alapelve a kötődő nevelésnek.

Nem tartok be mindent. Mi lesz most?

A Sears házaspár ideális esetként tünteti fel az összes alapelv betartását. Néha viszont ez nem jön össze – például a nem lehetséges bonding miatt a szülészet oldaláról vagy a szoptatás képtelensége. Jó hír viszont az, hogy a köteléket másként is ki tudja alakítani.

Petra Hlasná, gyermek pszichológus és 2 kisgyermek édesanyja állítja: „Ha az anya nem szoptat, vagy nem hordoz, az nem jelenti azt, hogy a gyermeknek nem ad meg mindent és nincs jelen 100%-osan. A kötődő nevelés fő elve biztonságot adni a gyermeknek, hogy mindig van valaki, aki segít neki és megérti a kínlódását. Hogy van értelme sírni, mert biztos benne, hogy valaki jön és segít neki. Ez az egész elve a kötődő nevelésnek – mindig fizikai közelségben vagyunk a gyermekkel és el tudjuk találni a szükségleteit.”

Petra a nevelőszülőket is tanítja a kötődő nevelésre. Adoptált gyermekek nem élték át az édesanyával való köteléket, de a nevelőszülők mindig igyekeznek egy ilyen kapcsolatot teremteni. Kicsit bonyolultabb, mert traumát éltek át az elhagyásból és elutasításból, de köteléket mindig lehet kialakítani. Ilyen gyermekhez még több érzelemmel és szeretettel kell közelíteni.

A bonding nem minden magyarországi kórházban természetesség. Ne csüggedjen. Szoros köteléket másként is ki tud alakítani a gyermekkel.

A kötődő neveléssel felnevelt gyerekek empatikusak

Ennek a módszernek számos ellenfele és szkeptikusa van. Az idősebb generációk anyukái hagyták a gyermeket sírni, hogy „gyakoroljon a tüdő”. Hasonlóan nem volt semmi különlegesség, ha pár hét szoptatás után az anya áttért műtejre. Azt gondolja, hogy a kötődő nevelést nem is ismerte egy egész generáció, mégis minden rendben van a mai felnőttekkel. Miért jó akkor a kötődő nevelés?

A választ Petra Hlasná adta meg: „Igen, igaz, hogy itt vagyunk. De elég ez? Hány embernek van rideg kapcsolata a szüleivel, partnereivel és az egész környezetével? A kötődő nevelés megtanítja a gyermeket a „világban való hitre”, ad neki érzelmi alapokat, amelyből a gyermek táplálkozhat a jövőben. A közeli szeretetről szól, amit a gyermeknek át kell élni, hogy tovább is tudja adni. Számos kutatás létezik, amely bizonyítja, hogy az a gyermek, amely biztonságos köteléket alakított ki a szüleivel élete első éveiben merészebb, intelligens, kevésbé agresszív, kreatív és a legfontosabb – képes átélni más érzelmeit.”