Tökéletes kis elsőst nevelt?

  Kategóriák: Gyermek első évei,
6 perc
15. aug'17

A Magyarországi alapiskolák hamarosan megnyitják kapuikat és az óvodásokból szinte egyik napról a másikra kisdiákok lesznek. Az iskola nem csak új cimborákat, de új kötelezettségeket is hoz a kicsik életébe. Mi minden kell tudnia egy elsősnek, hogy nagyobb nehézségek nélkül megbirkózzon a rá hárult feladatokkal?

Az iskolaérettség egyik legfontosabb kritériuma az életév. A 6. életévét betöltő gyermek iskolakötelessé válik. Ilyenkor a testi, szellemi, szociális és emocionális fejletség területén már bizonyos érettségi szint szükséges ahhoz, hogy az óvodás kisdiák lehessen. Az óvodás gyerekek ismeretei elsősorban praktikus tevékenységekben nyilvánulnak meg, melyekre tovább lehet alapozni az iskolai tanulmányokat. A szülők gyakran egymás között versengenek és gyermekeik eredményeivel dicsekszenek. De valójában mit kell tudni egy ovisnak még mielőtt az iskolapadba ülne?

Iskolakezdés

Alapvető ismeretek

Természetesen elvárt az óvodás kisgyermektől, hogy megtudja mondani a vezeték- és utónevét, lakóhelyének címét, felsorolja családtagjait és azok foglalkozását. Otthonosan mozog lakóhelye és iskolája környezetében, ismeri az iskolába vezető utat. Már óvodáskorban ajánlott megtanítani a gyerekeknek a kresz alapszabályait, hogy biztonságosan közlekedhessenek egyik pontból a másikba és ismerjék a jelzőlámpa színeinek jelentését illetve hogy mikor biztonságos átkelni az úttesten. Ezzel összefügg az alapszínek tudása és az időben és térben való tájékozódás alapjai. Ebben az életkorban már elvárjuk a gyerekektől, hogy tisztában legyenek az elöl, hátul, fent, lent, ballra és jobbra fogalmakkal, ismerjék a geometriai formákat és az emberi test egyes részeit. Az alapvető matematikai ismeretekhez tartozik a 10-ig való számolás és a kevesebb-több fogalmak ismerete. Egy elsős kisdiák önállóan használja az illemhelyet, használata után kezet mos. A kézmosás természetes tevékenység számára akkor is ha piszkos tárggyal játszot vagy ha visszajött a játszótérről vagy kertből.

Körülbelül egy hónapot vesz igénybe, amíg a gyermek ráhangolódik az új rendszerre. A kis elsőst javasolt már augusztus utolsó hetében fokozatosan felkészíteni az új helyzetre.

Finom és durva motorika

Egy hatéves kisgyermek képes önállóan, evőeszközöket használva étkezni, felvenni ruháját, cipőjét, begombolni a kabátkáját és bekötni a cipőfűzőjét. Ezek a finom motorikus készségek az első osztályban még inkább tökéletesednek az eszközkezelés, geometrikus formák rajzolása, betűk másolása, képek kifestése vagy kivágása által. Gyakorolják ezeket a tevékenységeket odahaza is például gyurmázás vagy gyöngyfűzés segítségével. A durva motorikus képességein belül a jövőbeni kisiskolás képes megtartani az egyensúlyát, egy lábon ugrálni, szaladni, labdát dobni és elkapni, bukfencezni vagy ugrókötelezni.

Cipőfűző bekötése

Viselkedés és szociális érettség

A gyerekeket már kiskoruk óta illemhez, köszönteni, kérni, megköszönni tanítjuk. Az idősebb gyerekektől elvárjuk, hogy illedelmesen viselkedjenek környezetükben lévő emberekkel szemben és kímélő módon bánjanak a természettel és tárgyakkal. A kisebb gyermekek egy új környezetben általában visszahúzódóan viselkednek, a szülő szoknyája mögé bújnak, amit sokan kedvesnek tartanak. Egy 6 éves gyermeknél az ilyen magatartás nemkívánatos. Hatévesen különösebb problémák nélkül kellene viszonyulniuk a számukra idegen emberekhez, megszólítani azokat vagy idegen gyerekek társaságában is megtalálni a helyüket, hiszen az iskolaérettség egyik alapvető feltétele a csoporton belüli együttműködés. Egy kiselsős aktívan részt vesz az iskolai tevékenységekben, értékelni tudja mások munkáját és maga is képes elfogadni az értékelést. Nemkívánatos az agresszivitás – tanítsa meg gyermekének veszekedés vagy harc nélkül kezelni az esetleges konfliktusokat. Legalább 20 percig képes összpontosítani egy bizonyos játékra vagy tevékenységre. A megkezdett feladatokat képes befejezni és nem szakítsa meg ismételten más tevékenységekkel.

Az első osztályosok gyakori beszédhibái közé tartozik az „L“ és „R“ valamint a sziszegő hangok hibás ejtése.

Kis elsős

Beszéd és memória

Az iskolaérett gyermek elegendő szókinccsel rendelkezik, világosan és érthetően fejezi ki magát bonyolultabb mondatok esetében is. Érti az utasításokat és képes elmesélni az átélt eseményeket, memorizálni a gyerekeknek szánt verset vagy dalt. A nyelvi készségek gyakorlásának és szókincsbővítésének legideálisabb módja a képeskönyvek felolvasása. A képeskönyvet nézegetve a kiskorú gyerekek követhetik a történet eseményeit és végkifejletét. A beszéd fejlesztése utazás közben is lehetséges – kérdezze gyermekét mit lát, majd beszélgessenek a látottakról. A játszva tanulást manapság különböző oktató-képző DVD-k illetve mobilra vagy táblagépre telepíthető oktatóprogramok is lehetővé teszik.

A jövőbeni első osztályosok gyakori beszédhibái közé tartozik az egyes hangok eltérő kiejtése, ez többnyire az „L“ és „R“ valamint a sziszegő hangokat érinti. A szakemberek véleménye szerint ennek egyik oka a nyelvi (verbális) kommunikáció hiánya. „Egyszerűbb és gyorsabb megtanítani a gyerekeknek a helyes kiejtést, ha még nem rögződött a beszédhiba. Ezért, ha hibás kiejtést észlel gyermekénél, keresse fel a logopédust és ne próbálja a beszédhibát saját maga oldani, mert a helytelen gyakorlatokkal több kárt okozhat, mint hasznot. Gyakran a szülők sincsenek tisztában azzal, hogy a hang kiejtése hibás (pl. laterális képzésű R hang) és meglepődnek, ha a beszédhibára a gyermeket oktató tanár vagy logopédiai vizsgálat keretében a szakember figyelmezteti,“ valják a Szakolcai Logomedik logopédiai rendelő logopédusai.

Első iskolai nap

Fontos apróságok

A tanulásnál és az iskolai közösségben való együttműködésnél több apróság is szerepet játszik, amelyek első látásra lényegtelennek tűnhetnek. Tegye fel magának a következő kérdéséket: képes a gyermekem önállóan megtörölni az orrát, helyesen tartani a testét ülés közben, tudatlanul szopogassa az ujjait vagy különböző tárgyakat helyez a szájába? A nemkívánatos szokásokat fokozatosan az Ön segítségével is képes elhagyni. Az iskolakezdés nagy esemény a gyerekek és a felnőttek életében is, ezért időben kezdje el felkészíteni csöppségét az ezzel járó változásokra, beszélje meg vele, milyen újdonságok várják az iskolában és milyen új, izgalmas tevékenységeknek nézhet elébe.